vain hyvinvointiohjausta.com
   

  KOLESTEROLILÄÄKKEET LÄÄKETIETEEN SUURIN HUIJAUS?

Kolesterolilääkitys on todennäköisesti lääketieteen historian suurin huijaus. Mittasuhteiltaan se ylittää tavallisen lääkärin ja potilaan käsityskyvyn. Todellisuudessa verisuonitautien tärkein aiheuttaja ei ole ollenkaan kolesteroli, vaan vapaat radikaalit, tulehdus (inflammaatio) ja omega-3-rasvahappojen puute, joka vaurioittaa solunsisäisiä mitokondrioita, kirjoittavat amerikkalaiset tutkijat johtavassa tiedelehdessä Naturessa.

Kohonneisiin kolesteroliarvoihin löytyy monenlaista apua luontaistuotteista,
ilman haitallisia sivuvaikutuksia.

Jos nyt kuitenkin käytät statiineja, ota ihmeessä samalla E-EPAa, se parantaa merkittävästi ennustetta. Sydänlääkärien American Journal of cardiology -lehtikin suosittaa statiinien rinnalle omega-3:n käyttöä. Se ei aiheuta sivuvaikutuksia lihaksistossa eikä sydämessä, kuten statiinit, eikä edellytä mitään lisätutkimuksia laboratoriossa, korostaa lehti elokuun numerossaan.

Turhaa lääkitystä

Yli 470 000 suomalaista syö kolesterolilääkkeitä, suurin osa ihan turhaan. Kenenkään ei pitäisi syödä statiineja ilman E-EPAa, sillä kolesterolilääkkeillä on ns. pleiotrooppisia haittavaikutuksia (joita E-EPA ehkäisee). Toisin sanoen lääkkeet vaikuttavat ihan muuhun, kuin mihin ne on tarkoitettu, esimerkiksi ne voivat rappeuttaa sydänlihasta. Tällaisia rhabdomyolyysitapauksia on raportoitu myös Suomen Lääkelaitoksen haittavaikutusrekisteriin.

Diabetes riski kasvaa

Turun yliopiston tutkimus osoittaa simvastatiinin (20 mg/vrk) muuttavan veren rasvahappojen tasapainoa epäedulliseen suuntaan mm. lisäämällä arakidonihapon osuutta 14 %. Statiinit myös heikentävät insuliiniherkkyyttä ja lisäävät siten insuliiniresistenssin (2-tyypin diabetes) riskiä. Se puolestaan lihottaa ja voi lisätä paksusuolisyövän riskiä. Nämä muutokset selittävät statiinien pleiotrooppisia haittavaikutuksia, tulkitsevat turkulaistutkijat (lue lisää). JELIS-tutkimus osoittaa vakuuttavasti, että statiinien käyttäjien tulisi ottaaa samanaikaisesti myös E-EPAa. Todennäköisesti pelkkä E-EPAkin riittäisi useimmille – eikä se aiheuta mitään sivuvaikutuksia kuten statiinit.

E-Epa vähentää sydänkuolemia

Framinghamin tutkimuksen mukaan matala kolesteroli voi heikentää henkistä suosituskykyä. Uuden italialaisen tutkimuksen mukaan LDL-kolesterolin liiallinen alentaminen lisää ikääntyvien ihmisten kuolleisuutta. Japanilaisen suurtutkimuksen mukaan E-EPA vähentää merkittävästi statiineja syövien ihmisten sydänkuolemia ja kliinisiä infarkteja.

Kalaöljyn EPA-rasvahaposta syntyy kudoksissa resolviini E1:ä, joka ehkäisee valtimon sisäseinämän tulehdusta (inflamaatiota). Silloin valtimonkovetustaudin vaara vähenee. Uusi norjalaistutkimus osoittaa, että kalaöljyllä saadaan aikaan suotuisia muutoksia veren rasvoissa. Silloin ei välttämättä tarvitse syödä kalliita eikä vaarallisia kolesterolilääkkeitä.

Lähde: www.luontaisnetti.fi / www.biovita.fi


<< Takaisin
 
lisää palvelu : sopimusehdot : yhteystiedot ja tekijänoikeudet
etusivu
: hyvinvointipalvelut : verkkolehti : kirjakauppa
© W I M M A  - tarvitsetko www-sivut?